Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Eclipse, licht na de duisternis

De Eclipse Cross is nu al een auto om je te herinneren. Het is de laatste Mitsubishi die voor de fusie met Renault en Nissan werd ontwikkeld én het is wat Mitsubishi betreft het startschot voor een nieuwe, glorieuze periode van het merk. Mooie taal, maar eerst maar eens rijden. We melden ons bij de Mitsubishi-dealer om deze nieuwe telg van Mitsubishi onder de loep te nemen.

Een zonsverduistering mag dan een donkere aangelegenheid zijn, altijd komt er weer licht na de duisternis. Precies dat licht moet de Mitsubishi Eclipse Cross gaan brengen in het honderdjarig bestaan van Mitsubishi als automerk. De compacte cross-over is bovendien de eerste volledig nieuwe Mitsubishi in lange tijd; een mooi verjaardagscadeau aan zichzelf, maar het moet vooral een ommekeer worden voor het sympathieke merk. De Eclipse Cross onderscheidt zich op het gebied van design en betrouwbaarheid, maar hij is ook veilig, want hij haalde de hoogste veiligheidsscore in z’n klasse. Genoeg redenen dus om vol vertrouwen vooruit te kijken.

Volop binnenruimte
Maar nu is het dan tijd voor de redactie van Autopaper om de Mitsubishi Eclipse Cross te testen. De Eclipse moet het gat tussen de ASX en de Outlander vullen en dat is een goed plan, want in dat gat hebben concurrenten veel succesvolle modellen. Wat als eerste opvalt is dat Mitsubishi de stoerheid van een SUV heeft gecombineerd met een dynamische coupélijn. De hoge, vlakke achterruit heeft de stroomlijn verbeterd, maar levert ook volop binnenruimte op. Om het zicht naar achteren niet te belemmeren is er een extra ruitje onder gemonteerd. Wat betreft het interieur heeft Mitsubishi flink gewerkt aan de kwaliteitsbeleving, met de nadruk op beleving, want – zo zegt het merk zelf – met de bouwkwaliteit was niets mis. Het kwam alleen niet altijd zo over. Met accenten van aluminium, pianolak en carbonlook oogt de wagen nu veel rijker en voor het eerst heeft een Mitsubishi een touchpad voor de bediening van het infotainment. We stappen in en zetten koers richting de autobaan. De Eclipse Cross is lekker ruim, niet alleen voor-, maar nog meer achterin. Met 341 liter is de kofferruimte dan ook ruim voldoende; door de achterbank 20 cm naar voren te schuiven, maak je er 448 liter van. Van die achterbank kan ook de hoek van de rugleuning in twee ongelijke delen worden versteld, zodat men ook lange delen kan vervoeren in de auto.

Erg goede CVT
De Eclipse Cross is er voorlopig alleen met de nieuw ontwikkelde 1.5-liter turbo met dubbele inspuiting (direct en indirect) die we vandaag rijden. Wij hebben de duurste uitvoering mee en die heeft Super All Wheel Controlvierwielaandrijving (S-AWC) en een cvt. Zo’n traploze automaat wil nogal eens hoog in de toeren klimmen en een onnatuurlijk gevoel geven, maar daar is hier geen sprake van. Mitsubishi heeft hem prima afgesteld. Dankzij de souplesse van de motor (250 Nm over een erg breed bereik) is dat hoogtoerige werk niet nodig. Voor wie toch wat meer betrokkenheid wil, is er een soort kunstmatige achttrapsautomaat geprogrammeerd, die zelfs met flippers aan het stuur te bedienen is. Het totaalplaatje is een zeer prettige aandrijflijn en ook het onderstel is dik voor elkaar. We trappen het gaspedaal even in en merken dat de auto ontzettend natuurlijk aanvoelt op de snelweg. Na een half uur op de snelweg te hebben gecruised verlaten we de snelweg om de auto ook te voelen op bochtige binnenwegen met matig asfalt. Op deze binnenwegen merk je dat de Eclipse Cross nog steeds scherp en verfijnd is zoals de meeste concurrenten in zijn klasse. Het S-AWC, dat staat voor Super All Wheel Control, kent drie standen die zich onderscheiden door de krachtenverdeling tussen voor- en achteras of, meer precies, de bandbreedte waarin deze kan variëren. In stand Auto is dat tussen 80/20 en 55/45 (v/a), in Gravel tussen 80/20 en 45/55 en in de meest veeleisende omstandigheden in de stand Snow ligt dat tussen 70/30 en 40/60.

Rijke uitrusting
Mitsubishi houdt het voorlopig bij deze 1.5, want het wil geen mager bemeten instapmotortje in de Eclipse Cross. Daar denkt de Nederlandse fiscus helaas anders over en dat heeft als consequentie dat de auto niet de goedkoopste is in zijn klasse. Mitsubishi pareert dat met een behoorlijk rijke standaarduitrusting. De eenvoudigste (Pure) heeft standaard lichtmetalen 16-inchwielen, rijbaanhulp (erg gevoelig), automatische airco, cruisecontrol, grootlichtassistent en botspreventie. De Intense heeft bovendien 18-inch rubber, gescheiden klimaatregeling, een head-up display, parkeersensoren rondom en luxere bekleding. Dan is er ook nog een First Edition met 360-gradencamera, blindehoeksensoren, ledkoplampen en stoelverwarming voor. De meest luxe Eclipse Cross heet Instyle en beschikt over leren bekleding, stoelverwarming achter, stuurverwarming, een dubbel schuifdak, adaptieve cruisecontrol en een premium hifisysteem. Het kleurengamma is helaas wat beperkt. Behalve de prachtige rode gloed die wij reden, is er een bronskleur en zijn er vijf tinten grijs. De Mitsubishi Eclipse Cross staat sinds eind 2017 in de showroom bij de dealer, maar wij zijn toch blij dat we
deze Eclipse Cross alsnog hebben getest. In de loop van dit jaar komt er ook een verbeterde versie van de bekende 2.2-liter diesel, die van 360 naar 400 Nm groeit. Een plug-in hybride is van de baan, maar Mitsubishi hint wel geheimzinnig naar een andere vorm van elektrificatie.

Tot slot concluderen we dat met 1600 kg toegelaten aanhangergewicht je met een flinke caravan op stap kan met de Eclipse Cross. Dit in combinatie met de ruimte maakt het een bijzonder praktische (vakantie)auto. We zetten weer koers richting de Mitsubishi-dealer nadat we de Mitsubishi Eclipse Cross op meerdere locaties op de gevoelige plaat hebben vastgelegd, en leveren de auto met een beetje tegenzin weer in bij de dealer. De auto staat dus klaar voor u om te ervaren! Maak daarom snel een afspraak voor een proefrit en ervaar deze pracht auto zelf.. U kunt terecht bij uw Mitsubishi-dealer in de buurt:
Mitsubishi Bennie Wilmink in Enschede, Azelo en Almelo
Mitsubishi Aaltink in Nijverdal
Mitsubishi Wesselink in Deventer
Mitsubishi Auto van Zeist in Apeldoorn

Prijzen:
1.5 ClearTec Pure € 29.490,-
1.5 ClearTec Intense € 32.990,-
1.5 ClearTec First Edition € 33.990,-
1.5 CVT ClearTec Pure € 31.490,-
1.5 CVT ClearTec Intense € 34.990,-
1.5 CVT ClearTec First Edition € 35.990,-
1.5 CVT ClearTec Instyle € 39.490,-
1.5 4WD CVT ClearTec First Edition € 40.990-
1.5 4WD CVT ClearTec Instyle € 44.490,-