banner lesscherbanner lesscher

Laat u zich rijden?


TWENTE – Een auto met chauffeur is niet voor iedereen weggelegd. Maar met de huidige trend van meer veiligheidsvoorzieningen aan boord en handige rijhulpen komt dit wel steeds dichterbij. Ook op de Nederlandse wegen zijn inmiddels auto’s te vinden die in meer of mindere mate zelfsturend zijn. Hoewel de technologie mooie kansen biedt, is deze zeker nog niet onfeilbaar.

Afgelopen week kwam het groot in het nieuws; een dodelijk ongeval in de Verenigde Staten waarbij een zelfrijdende auto van deelauto-bedrijf Uber een voetganger doodreed in Tempe, Arizona. Voor zover bekend het eerste dodelijke ongeval waarbij een zelfrijdende auto betrokken is. Dit is een deuk in het argument dat deze auto’s op papier onze wegen veiliger moeten maken. Uber legde haar proef hierop voor onbepaalde tijd stil om de oorzaak te achterhalen.

De theorie
De zelfrijdende auto’s van Uber zijn in Nederland weliswaar nog niet te vinden, maar ook de bekende Tesla kan dankzij slimme techniek deels zelf rijden. De auto kan de plaats en snelheid op de weg bepalen en remmen wanneer deze gevaar signaleert. In theorie is de auto alerter dan de bestuurder; de auto heeft immers rondom sensoren waar de bestuurder zelf deze ‘ogen in zijn achterhoofd’ moet ontberen. Tesla en andere fabrikanten van auto’s met rijhulpjes benadrukken dat dit soort systemen de eigen verantwoordelijkheid zeker niet wegnemen. Ook met zo’n rijhulp is het belangrijk om altijd de ogen op de weg te houden en alert te blijven.

Wetgeving
Zoals gebruikelijk bij innovaties loopt de technologie vooruit op de wetgeving. Autonoom rijdende auto’s zijn zo nieuw dat de wetgever nog niet voor alle situaties passend beleid heeft. Zo blijft een bestuurder eindverantwoordelijk voor eventuele ongevallen tijdens het autonoom rijden. Ook is het niet toegestaan om achter het stuur de telefoon te gebruiken of andere dingen te doen, ongeacht hoe goed uw auto oplet op de weg. De Europese Unie pleit voor overkoepelende Europese regels op dit vlak, om te voorkomen dat de Europese lidstaten zelf uiteenlopend beleid gaan formuleren.