Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Nieuwe Kia Picanto op alle fronten beter

Onlangs werd de redactie van Autopaper uitgenodigd voor een kennismaking met de nieuwe Kia Picanto. ‘Je bent welkom op 1  april’, werd eraan toegevoegd. Het bleek geen grap te zijn, want vanaf deze datum is de nieuwe Kia Picanto in Nederland verkrijgbaar.

De derde generatie Kia Picanto, die op de Autosalon van Genève 2017 aan het publiek werd voorgesteld, heeft een fris, sprankelend uiterlijk en een kwalitatief hoogwaardig en ruimer interieur. Naast de 1.0 en 1.25 MPI volgt later dit jaar ook een turboversie, de 1.0 T-GDI. Als we de Kia Picanto ophalen in de showroom van dealer Van Mossel met vestigingen aan de Oude Apeldoornseweg in Apeldoorn en Holtersweg in Hengelo, merken we dat bij het verkoopteam de verwachtingen hooggespannen zijn. Niet verwonderlijk, want de Picanto is al jaren een verkooptopper. Het model, waarvan nu afscheid wordt genomen, was in februari van dit jaar de best verkochte auto van Nederland. Want de Benjamin uit de Kia-stal is niet alleen geliefd om de prijs-kwaliteitsverhouding, maar vooral over de zuinigheid, de schone motoren en niet te vergeten het fraaie interieur. Wat biedt de nieuwe Picanto? We nemen ‘m ter plekke onder de loep. We bewonderen het exterieur en zien dat de Picanto een jeugdige, energieke uitstraling heeft. Met krachtige, horizontale lijnen in het front en over de flanken oogt de Picanto groter dan hij is, want hij is exact even lang en breed als zijn voorganger: 3.595 mm lang en 1.595 mm breed.

Kia Picanto biedt meer ruimte

We nemen plaats achter het stuur en verbazen ons over de winst aan ruimte ten opzichte van het vorige model. Dankzij zijn 15 mm langere wielbasis (nu 2.400 mm) biedt de nieuwe Picanto meer (been-) ruimte, mede doordat de onderrand van het dashboard nu 15 mm hoger is geplaatst. Het model is er uitsluitend als vijfdeurs, met keuze uit versies voor vier of vijf inzittenden. De vierzitsvariant heeft een achterbank met twee geprofileerde zitplaatsen. De achterbankleuning – die iets schuiner staat voor meer comfort – is gedeeld neerklapbaar. De bagageruimte is gegroeid naar 255 liter – de grootste in zijn klasse. Er is een dubbele laadvloer, zodat ook spullen onder de laadvloer zijn op te bergen. Met een hendel is de leuning in één handeling ook volledig neerklapbaar, zodat een bagageruimte van maar liefst 1.010 liter ontstaat.

Bergruimte

De middenarmsteun voorin is 55 mm verschuifbaar en biedt een bergruimte die groot genoeg is voor een literfles. Ook bijzonder in het A-segment: de nieuwe voorstoelen – qua materialen en constructie vergelijkbaar met die in de Optima – zijn voorzien van volledig verstelbare hoofdsteunen. Centraal in het dashboard is een zwevend 7,0-inch navigatietouchscreen leverbaar, waarmee talloze functies van de auto zijn te bedienen.
Naast de standaard zwarte interieurbekleding wordt de Picanto ook leverbaar met een kleurrijk interieurpakket, met stoelen die met kunstleder zijn bekleed.

Tijd voor een rit. We kiezen vandaag voor een route over de Veluwe. Over de A1 en A50 rijden we richting het zuiden. Op de snelweg komt de Kia Picanto, voorzien van een driecilinder 1.0 MPI prima mee. En als je je keurig aan de snelheid houdt, is de Picanto zeker niet hinderlijk luidruchtig. Het stuur ligt lekker in de hand en het schakelen gaat lekker vlot.

We nemen de afslag Schaarsbergen en rijden via Deelen langs de Hoge Veluwe richting Hoenderloo, waar we even een tussenstop maken bij ‘Ko’, waar – althans dat vindt de schrijver van dit artikel – het lekkerste ijs van Nederland wordt gemaakt. Terwijl we genieten van de verkoelende versnapering, komt een man naar me toe. Hij stelt zich voor en vraagt hoe ik al in de nieuwe Kia Picanto kan rijden. Volgens hem komt deze pas in de zomer naar Nederland. Ik antwoord dat de nieuwe Picanto al bij de dealer staat. De man, die zegt drie jaar geleden zijn tweede Picanto te hebben gekocht, is zeer geïnteresseerd in deze nieuweling. Ik nodig ‘m uit achter het stuur plaats te nemen. Hij start de motor en we rijden een rondje door Hoenderloo. De man is enthousiast en vindt de wagen mooier dan zijn huidige. ‘Ik wilde mijn huidige Picanto eind dit jaar inruilen, maar ik ga toch maar eens bij de dealer langs’, zegt hij, nadat we terug zijn bij de ijssalon.

Stabieler

We vervolgen onze weg en rijden over bochtige, hobbelige en door de winter aangetaste  wegen. De Picanto houdt zich prima. Omdat voor de carrosserie van de nieuwe Picanto geavanceerd ultrasterk staal toegepast is, is het gewicht van de auto lager en is het rijgedrag stabieler. In combinatie met de verbeterde wielophanging en stijvere stabilisatorstangen is de wegligging verder verbeterd en reageert de Picanto sneller en preciezer op input van de bestuurder, mede dankzij een verbeterde overbrenging van de stuurinrichting. Dat wordt zeker op deze slingerende Veluwse weggetjes als aangenaam ervaren. Kia biedt voor de nieuwe Picanto drie verschillende benzinemotoren. De 1.0 en 1.25 MPI benzinemotoren zijn bekend van het uitgaande model, maar zijn voorzien van diverse verbeteringen die de motoren nog efficiënter maken. Vanaf het vierde kwartaal is ook de versie met de nieuwe 1.0-liter T-GDI-motor (turbobenzinemotor met directe inspuiting) leverbaar, wat de sterkste versie ooit van de Picanto is.
Motoren

De basismotor is de 67 pk sterke driecilinder 1.0 MPI met een verbruik van 3,9 l/100 km en een CO2-emissie van 89 g/km. De viercilinder 1.25 MPI levert 84 pk, de van de 1.0 MPI afgeleide 1.0 T-GDI levert 100 pk. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.25 MPI is optioneel leverbaar als automaat.
De Picanto is standaard voorzien van zes airbags en een groot aantal actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo is de Picanto de eerste auto in het A-segment die ‘torque vectoring’ biedt: een functie van het elektronische stabiliteitssysteem die zorgt dat de auto in bochten stabiel en onder controle blijft.

Na een middagje rijden brengen we de Kia Picanto terug. Kia is erin geslaagd de Picanto nog beter te maken en dat zal de verkoopcijfers ten goede komen. Het zou me niet verbazen als aan het einde van dit jaar de Kia Picanto wel eens in de top drie van best verkochte auto’s in Nederland zal staan. Een Kia-medewerker fluistert lachend: ‘we gaan voor plaats één!’ Ik spreek hem niet tegen…

Prijzen Kia Picanto

Benzine

Kia Picanto EconomyLine               € 11.725,-

Kia Picanto EconomyPlusLine        € 12.475,-

Kia Picanto ComfortLine                 € 13.325,-

Kia Picanto DynamicLine                € 14.825,-

ExecutiveLine                                  € 16.075,-

Kia Picanto GT-Line                         € 17.075,-

Kia Picanto First Edition                 € 15.575,-