Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Sono toont bijzonder prototype

HENGELO – Steeds meer mensen rijden elektrisch. Het is duurzaam, onderhoudskosten zijn veelal lager en de auto’s zijn vaak innovatief. Maar de afhankelijkheid van de stekker is soms wel een lastig punt. Het Duitse Sono Motors komt nu met de eerste elektrische productie-auto’s met geïntegreerde zonnepanelen.

Afgelopen week was een bijzondere kennismaking bij autobedrijf Göritzlehner in Hengelo.Sono Motors ontwikkelde de Sion als een compacte familie- en forenzen-auto. Deze moet 16.000 euro kosten exclusief de batterij. De Sion’s batterij heeft een actieradius van 250 kilometer. De zonnepanelen leveren daarnaast zo’n 30 kilometer per dag aan stroom, de rest is te laden met diverse stekkers. De Sion kan ook zelf dienen als
lader, bijvoorbeeld voor het opladen van een elektrische fiets of de telefoon. Sono toert met het prototype van deze auto door Europa, waarbij Göritzlehner één van de 6 Nederlandse stops was. Niet verwonderlijk, aangezien eigenaar Herman Göritzlehner ook warm pleitbezorger is van elektrisch rijden. Zo organiseert het bedrijf ook maandelijkse bijeenkomsten voor elektrisch rijders. Pers en publiek werden uitgenodigd om het prototype te testen. Er zijn volgens Sono inmiddels zo’n 7.600 reserveringen gedaan voor een auto. Nederland is een lucratieve markt omdat we al koplopers zijn op het gebied van elektrisch rijden, aldus CEO Laurin Hahn van Sono. In 8 jaar willen zij 260.000 auto’s bouwen en direct aan de klant leveren, zonder dealers. De Sion moet ook interessant zijn als deelauto. Sono zet ook sterk in op het zo xlimaatbewust produceren van de nieuwe auto’s. Ook in en om de auto zelf merk je het klimaatbewuste aspect. Zo is het dashboard voorzien van een speciaal ontwikkeld niet meer levend mos als luchtfilter. Dit filtert nog eens 20 procent fijnstof uit de lucht.