Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

De nieuwe Peugeot 508 toont zijn tanden

TWENTE – “Het mag wel een tikkeltje… agressiever”. Dit was waarschijnlijk de opdracht die Peugeot’s ontwerpafdeling meekreeg bij het belijnen van de nieuwe 508. Begin dit jaar toonde Peugeot de nieuwste variant van de geliefde sedan aan het publiek. Inmiddels komen de eerste auto’s ook echt beschikbaar als Peugeot 508 First Edition. De rijkelijk uitgevoerde auto’s op basis van de GT-editie komen momenteel beschikbaar voor de eerste klanten. En voor hen is het écht genieten.

Ook wij kregen de beschikking over een mooie test-auto van de nieuwe 508. Deze is bij het eerste rondje al overduidelijk niet te verwarren met de vorige versie. Zo springen de nieuwe verticale koplampen er meteen uit. Ze doen een beetje denken aan de scherpe tanden van een leeuw – ongetwijfeld een bewuste associatie van de ontwerpers. De neus kreeg een wat agressiever uiterlijk qua grille met een blokkenpatroon. De 508-badging op de motorkap is een mooi stukje trots; Peugeot wil dat de auto echt herkenbaar is op de weg. Met de stijl-update van dit model zet het merk ook sterk in op de zakelijke rijders die over de streep moeten komen met het spannender uiterlijk. Vandaar dat ook het uitrustingsniveau naar een hoger niveau ging. De achterkant kreeg ook een mooie update, hoewel de achterlichten wat conservatiever ogen dan de voorkant. Een sterk aflopende daklijn benadrukt het snelle uiterlijk, maar je levert natuurlijk wel iets in qua hoofdruimte. Met een kofferbakruimte van 487 liter is voldoende mee te nemen.

Genieten
Na ons eerste rondje nemen we de sleutels in ontvangst van de rode bolide. Achter het stuur is merkbaar dat alles op ons als bestuurder gericht is. Een strak, personaliseerbaar, digitaal dashboard verschaft de nodige informatie met in de middenconsole de op de bestuurder gerichte informatiedisplay. De Peugeot I-Cockpit biedt alle informatie die we kunnen wensen mét nog een paar bijzondere trucs. De afwerking is hoogwaardig met houten sierelementen en bekleding van Alcantara en Sellier-leer. Het kleine, sportieve stuur met schakelflippers is een genot in de handen. De plaatsing van de schermen, afwerking en digitale mogelijkheden doen aan als een vliegtuigcockpit; zeker ook wanneer we het nieuwe Night Vision systeem aanzetten. Dit systeem gebruikt een infraroodcamera waarbij levende wezens op de weg duidelijk zichtbaar zijn, ook bij zeer slecht zicht of in het donker. Dit tot afstanden tot zo’n 250 meter, veel verder dan de koplampen reiken dus.

Mooie prestaties
De Peugeot 508 is straks leverbaar met een uitgebreide keuze qua motoren. Deze First Edition is op basis van de GT-editie, voorzien van de Puretech 225 pk benzinemotor of een BlueHDi 180 pk diesel. Beide gekoppeld aan een achttraps automaat. De motoren voldoen aan de nieuwste milieu-normen en zijn dankzij het start-stopsysteem ook nog iets zuiniger. De besparing van een start-stopsysteem hangt af van uw routes en rijgedrag, maar het kan brandstofbesparingen tussen de 10 en 20 procent opleveren. Met 0-100 tijden van 7.3 seconden voor de benzine en 8.6 voor de diesel hebben we niets te klagen. Dankzij een stille motor en goede isolatie is het rijgeluid aangenaam laag.

Weggedrag
Peugeot schonk veel aandacht aan het weggedrag van de nieuwe 508. Nette prestaties in combinatie met soepel en exacte besturing zorgen voor een zeer fijne ervaring. Het stabiele onderstel wekt veel vertrouwen. Zeker in de sportmodus kunnen we even fijn genieten; zonder al te veel in te leveren op het comfort. Een zeer nette balans dus.

Veiligheid
Natuurlijk zijn de gebruikelijke features voor de actieve en passieve veiligheid ook aanwezig als standaard op dit model. Dit omvat onder meer adaptieve cruise control met start en stopfunctie, Lane Positioning Assist om binnen uw rijbaan te blijven, een actief remsysteem bij noodsituaties, volledig autonoom parkeren met Full Park Assist en een 360 graden camerasysteem om rondom de auto te kunnen kijken. Zo kan een attente bestuurder vrijwel niet in de problemen komen.

Uitvoeringen
De geteste First Edition vinkt alle leuke opties aan: panoramisch schuifdak, de sfeerverlichting in het interieur, keyless entry, uitgebreide klimaatbeheersingsopties, een premium hifi-systeem met uitgebreide smartphone-connectiviteit en de lichtmetalen 19 inch Augusta velgen om het geheel af te maken. Deze uitvoering die beperkt leverbaar is, komt wel met een prijskaartje: 57.990 euro voor de benzinevariant, 57.840 euro voor de diesel. De nieuwe 508 is straks leverbaar in diverse reguliere edities, die beginnen bij de Active edities vanaf 38.590 euro voor de diesel en 42.190 euro voor de benzine. De Allure-edities beginnen bij 43.470 (diesel) en 44.540 (benzine). De GT staat klaar vanaf 54.790 euro (benzine) en 55.340 euro (diesel).

Leverbaar
De nieuwe Peugeot 508 komt dit najaar beschikbaar in de overige uitvoeringen. Peugeot organiseert in september en oktober wel kennismakingsdagen door het land om potentiële kopers de 508 te laten ervaren. Natuurlijk biedt Peugeot de nieuwe 508 ook aan met aantrekkelijke mogelijkheden voor zowel zakelijk als private lease. Steeds meer mensen kiezen voor deze aantrekkelijke optie voor zorgeloze mobiliteit. Alle vaste kosten qua onderhoud, reparaties, verzekeringen en wegenbelasting zijn dan inbegrepen. U betaalt slechts de brandstof én een vast laag bedrag per maand.

Pluspunten
+ Uitdagender uiterlijk dan de oude 508
+ High-tech design weet te prikkelen
+ Premium materiaalgebruik
+ Riante optielijst bij First Edition
+ Aantrekkelijk voor zakelijke en private lease