banner lesscherbanner lesscher

Autotest: Subaru Impreza

BORNERBROEK – De Subaru Impreza. Bij menig autoliefhebber gaat het hart sneller kloppen bij het noemen van de naam. Niet verwonderlijk; Subaru timmerde in de jaren 90 sterk aan de weg in de rallysport. De Impreza – een no-nonsense krachtpatser met vierwielaandrijving – werd door groten zoals Colin McRae naar menig rally-overwinning geloodst. Subaru’s huidige Impreza is weliswaar meer de auto voor alledag, maar ook hier geniet de bestuurder van de vele ervaring die Subaru opdeed op dit vlak.

We halen de nieuwste Subaru Impreza op bij de garage. Deze vijfde generatie is een volledig nieuw model, waarbij Subaru sterk inzet op de actieve levensstijl. De auto kreeg niet alleen nette prestaties op de weg mee, maar ook de betrouwbaarheid en veiligheidsaspecten waar het Japanse merk bekend om staat. Het onderscheidende karakter van de Impreza ten opzichte van andere auto’s in dit segment is de AWD oftewel all wheel drive. Dit zorgt voor een zeker weggedrag, zelfs onder uitdagender omstandigheden.

Styling
Subaru gaf de Impreza een sportieve uitstraling, zonder dat deze agressief te noemen is. Leverbaar in enkele aantrekkelijke kleuren waarbij met name Pure Red natuurlijk een echte blikvanger is. De auto kreeg modern ogende, strak gelijnde koplampen met actieve bochtenverlichting, 18 inch lichtmetalen velgen, LED-achterlichten en een mooie daklijn met geïntegreerde dakspoiler.

Interieur
Na het gebruikelijke rondje rond de auto nemen we een kijkje in het interieur dat zeker niet spartaans te noemen is zoals de rallyauto’s van weleer. Zeker aangezien er nog wat aangevinkt is in de optielijst. Stijl, comfort en plezier voor iedereen, zo omschrijft het merk de interieur-ambities. Kopers kunnen kiezen uit twee stoffen opties of zwart leer voor het interieur. De bestuurder geniet van mooie touches zoals sleutelloze toegang en het starten met een startknop. Het sportieve tintje gaat door met de fijn geplaatste aluminium pedalen als optie. Wie graag wat meer zon ziet kan ook kiezen voor het elektrisch bedienbare schuif-/kanteldak. De airconditioning kreeg ook een upgrade met de dual zone automatische airconditioning als aangename optie. Deze verdeelt de lucht doeltreffend dankzij verbeterde luchtstroomopeningen. Passagiers en bestuurder genieten van het handige Starlink infotainment-systeem. Dit biedt functionaliteit zoals navigatie, telefoon-connectiviteit en inzicht in de voertuigstatistieken. Dankzij de neerklapbare achterbankleuning (60/40) kunt u ook wat grotere items meenemen. Verder is het voor twee passagiers achterin goed toeven. Hewel het natuurlijk geen SUV is qua ruimte valt er niets te klagen voor dagelijks gebruik. Het materiaalgebruik is erg aangenaam en de comfortabele stoelen, stuurwiel en gebruik van zachte materialen zorgen voor een behaaglijk gevoel.

Het platform
Voor de nieuwe Impreza ging Subaru terug naar de basis. Letterlijk, in dit geval. Het platform omvat een hele reeks aan innovaties en verbeteringen. De all wheel drive, oftewel, aandrijving op alle wielen is veelzijdig inzetbaar. Het Active Torque Split systeem zorgt voor een standaardkoppel van 60 procent op de voorwielen en 40 procent achter. Indien nodig grijpt de auto terug op 50/50 verdeling voor de best mogelijke wegligging. Schakelen gaat via de Lineartronic Continu Variabele Transmissie, voor een soepele en comfortabele rijervaring met efficiënt brandstofgebruik. Het motorgamma is beperkt voor de nieuwe Impreza: kopers krijgen op alle uitrustingsniveaus de 1.6 liter DOHC boxermotor met 114 pk. Het gemiddeld verbruik is 6,2 liter op 100 kilometer gecombineerd. Subaru’s keuze voor deze motor in combinatie met vierwielaandrijving is typerend voor het merk: een tikkeltje eigenwijs, maar bij de liefhebbers daarom juist populair. Het weggedrag is voorspelbaar en zeker, hoewel wat meer vermogen wellicht de glimlach op ons gezicht wat groter had kunnen maken.

Veilig
Veiligheid is natuurlijk een belangrijk aspect van de totale rijervaring van uw auto. Subaru is en blijft pionier op het gebied van zowel passieve als actieve veiligheid. Zo zijn de actieve rijhulpassistenten verenigd in het EyeSight-systeem. Twee camera’s voor herkennen gevaren en grijpen zo nodig in. Zo kunnen zij auto’s voor u detecteren, maar ook voetgangers en fietsers. Automatisch aanpassende cruise control, waarschuwing bij het verlaten van de rijbaan, actief remmen bij botsingdetectie en andere foefjes zorgen voor een zeer veilige auto. Ook leuk is de ‘lead vehicle start warning’; wanneer u stil staat bij een stoplicht en ander verkeer vertrekt, geeft de auto een signaal. Wellicht niet heel spannend, wel voorkomt het de gebruikelijke toeter-salvo’s van achteropkomend verkeer. Voor de passieve veiligheid zorgen een ringvormig verstevigingsframe, airbags en whiplash-voorkomende voorstoelen.

Het kostenplaatje
De Impreza is dus alleszins een mooie keuze in zijn segment. Zeker gezien de unieke eigenschappen zoals vierwielaandrijving en de hoge mate van actieve en passieve veiligheid. Het kostenplaatje begint bij 27.795 euro voor de Pure editie. Kopers kunnen ook gaan voor de Comfort uitvoering (31.595 euro) of de Premium uitvoering (34.795 euro). De Comfort-uitvoering omvat grotere lichtmetalen velgen, uitgebreidere airco, buitenspiegels die elektrisch inklapbaar zijn met LED-knipperlicht, dodehoek-indicatie, privacy glass en nog diverse andere opties. De belangrijkste toevoegingen in de Premium uitvoering zijn de grotere 18 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, de aluminium pedalen, het schuif-kanteldak en geïntegreerde navigatie.

Kom langs
Autobedrijf Zuithof laat u graag kennismaken met de nieuwe Impreza. Zij zijn gevestigd aan het Tusveld 15 in Bornerbroek. Kijk ook op: www.zuithof.nl