Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Kia’s Stinger, een echte GT met “WAUW factor”


Apeldoorn – Wie denkt aan Kia, haalt zich al snel de razend populaire Picanto, de veelzijdige Sportage of de veelbesproken Stonic voor de geest. Maar wie iets dieper in het gamma duikt treft ook een opmerkelijk nieuw model aan: de onlangs geïntroduceerde Stinger. Kia’s eerste achterwiel-aangedreven sport-sedan, die gunstig kan concurreren met de bekende modellen van Duitse merken. Is de Stinger een schot in de roos voor het Koreaanse merk?

Voor onze eerste autotest in het nieuwe jaar zijn wij onderweg naar Kia-dealer Van Mossel. Ditmaal om iets heel bijzonders op te halen, namelijk het nieuwe topmodel van Kia, genaamd: Stinger. Voor het prachtige pand van KIA van Mossel trekt de Stinger die voor de deur gepresenteerd staat direct onze aandacht. Een sportieve, strak gelijnde auto waarbij de ’tijger-neus’ design grille, luchtuitlaten en een strakke daklijn verraden dat er wat meer onder de motorkap zit dan gebruikelijk. Het productiemodel is vrijwel onveranderd overgenomen van Kia’s ‘GT Concept’, welke ooit op de IAA in Frankfurt getoond werd en dus blikvanger van de eerste orde.

We nemen de met leder(!) beklede smart key in ontvangst en lopen een rondje rond de auto voor een eerste inspectie. Een leuke touch: wanneer we met de sleutel langs de kofferbak lopen, opent deze vanzelf; een van de vele standaard elektronische snufjes die we aan zullen treffen in dit model. Kia voegde onder meer parkeersensoren en een volledig camerasysteem toe, waardoor we ook bij het in- en uitdraaien van de parkeerplek een goed overzicht krijgen. Ondanks het feit dat de Stinger standaard altijd reeds voorzien is van een behoorlijke wielmaat, namelijk 18- of 19 inch heeft Van Mossel het testexemplaar ook nog eens voorzien van een upgrade naar maar liefst 20 inch en een op maat gemaakt verlaagd onderstel. WAUW wat een auto!

Sportief
Wanneer we instappen valt gelijk op dat het interieur sportief oogt en afgewerkt is met mooie materialen zoals geborsteld aluminium en Nappa lederen bekleding. De aangenaam ondersteunende stoelen voorzien van elektrische verstelling, verwarming en zelfs ventilatie in combinatie met het D-cut sportstuur maken het voor de bestuurder een fijne werkplek. Met de smart key in de broekzak starten we de auto. Gelijk valt een volgende innovatie op: het nieuwe head-up display. Een feature die we van oorsprong kennen op straaljagers. Deze laagvlieger projecteert in de voorruit onder meer de snelheid en navigatie-instructies, waardoor u minder vaak de ogen van de weg af hoeft te halen. De middenconsole is opmerkelijk rustig en logisch uitgevoerd voor een auto met zoveel snufjes. De meeste zaken bedienen we met het 8 inch touchscreen of met de intuïtief te vinden fysieke knoppen onder de prachtige uitziende ventilatieroosters. Naast de 8-traps automaat naast ons vinden de vingers achter het sportstuur ook mooie schakelflippers, zodat ook de handen altijd aan het stuur kunnen blijven.

Motoren
Op de weg valt op dat de Stinger allesbehalve traag te noemen is. Niet vreemd, gezien de motoropties. Zo rijden wij bijvoorbeeld met de 2.2 CRDi dieselvariant met 200pk en maar liefst 440Nm koppel, goed voor een 0 tot 100 tijd van 7.6 seconden. De tussensprinttijden zijn zo mogelijk nog veel indrukwekkender. De benzinemotoren zijn naar wens een 2.0 turbo met 255pk en een 3.3 Twin Turbo V6, waarvan de laatste ook nog eens voorzien is van vierwielaandrijving. De cijfers? Een indrukwekkende 370pk. 0 tot 100 in 4.9 seconden en een topsnelheid van een Autobahn-waardige 270 kilometer per uur. Toch nog wat info voor de echte petrolheads onder ons; iedere Stinger is standaard uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel.

Gran Turismo
Kia zelf zet zelf echter niet alleen in op de sportieve prestaties; zij zien de Stinger juist meer als een auto in het touring-segment. De Stinger weet een goede balans te vinden tussen de prestaties op papier en een aangenaam rijgedrag met hoog comfort voor de bestuurder en passagiers. Een interieur waar het comfortabel vertoeven is en iedere rit een ervaring moet zijn, zo benadrukt het merk. Een hoogstaand infotainment systeem met goede smartphone-connectiviteit geeft ons voldoende opties om een langere rit door te komen. Zo zorgen de vijftien speakers van het Harman/Kardon audiosysteem voor een mooie concertzaal op wielen. Naast de integratie van Android Auto en Apple CarPlay is ook navigatie
standaard aanwezig, compleet met TomTom Live services. Zo vinden we gemakkelijk onze weg naar iedere bestemming in Europa. Met de live-updates krijgen we ook verkeersinformatie over drukte op de weg, zodat we de files en andere ongemakken kunnen omzeilen op weg naar onze fotolocatie.

Veilig touren
De Kia Stinger heeft een zeer riante standaarduitrusting. Veel opties die bij andere merken op een prijzige optielijst komen, heeft de Stinger standaard aan boord. Hierbij ligt de nadruk duidelijk op veiligheid. In Kia’s bewoordingen: ‘drive wise’, oftewel, met je verstand rijden. De Stinger beschikt over zeven airbags die zorgen voor een goede passieve veiligheid voor alle inzittenden. Maar dan is het eigenlijk al te laat – het voorkomen van een ongeval is natuurlijk wenselijker. Zo beschikt de Stinger over het surround view monitor systeem. Camera’s voor, achter en aan de zijkant geven op het touchscreen een ‘vogelaanzicht’ van de ruimte rondom de auto. Zeer handig bij het inparkeren. De camera bij de voorruit werkt samen met een radar in de bumper, waardoor de auto ook bij gebruik van cruise control automatisch de snelheid kan bijstellen om voldoende afstand te bewaren. Ook kan het systeem een botsing voorkomen door automatisch in te grijpen met een noodstop. Verder zorgt rijbaanassistentie er voor dat de auto altijd binnen de baan blijft. De Stinger kan verder verkeersborden herkennen, waardoor u op het instrumentarium ook de maximumsnelheid af kunt lezen. Wanneer een rit wat té lang duurt kan de auto ook opmerken wanneer u als bestuurder een verslapte aandacht krijgt en zo
nodig een waarschuwing geven om te rusten. Met enige tegenzin leveren we Kia’s opmerkelijke Stinger weer in; een boeiende en overtuigende eerste ontmoeting met de eerste echte sport-sedan van het snel groeiende merk.

Garantie
Kia maakt met de Stinger dus een overweldigende entree, waar het merk ook achter staat met een unieke garantie. Op iedere Kia ontvangt u als koper namelijk zeven jaar fabrieksgarantie tot 150.000 kilometer. Zowel van binnen als buiten de auto, van de motor tot de interieurafwerking is gedekt. Inbegrepen bij deze zeven jaar garantie zijn ook zeven jaar lang gratis kaartupdates voor het navigatiesysteem én zeven jaar TomTom Live services. Bij de garantie zijn zowel onderdelen als arbeidsloon gedekt. Dit alles zorgt voor lagere onderhoudskosten en een hogere restwaarde wanneer u de auto zou verkopen.

Het kostenplaatje
De Kia Stinger is verkrijgbaar in de volgende drie versies met bijbehorende adviesprijzen.
2.2 GT-Line CRDi diesel                         59,995 euro
2.0 GT-Line Turbo benzine                          67.995 euro
3.3 GT Twin Turbo AWD benzine 99.995 euro

Kom langs
Van Mossel Kia Zwolle is exclusief verkozen tot 1 van de slechts 12 officiële Stinger dealers in Nederland. Dit betekent dat alleen daar de Stinger continu gepresenteerd staat in de showroom, welke gevestigd is aan de Oude Meppelerweg 2 te Zwolle. Nick Machiela, gecertificeerd Stinger specialist zal u aldaar volledig begeleiden tijdens het oriëntatie- en aankoopproces. De Stinger op een andere vestiging bekijken of proefrijden? Dit is altijd mogelijk, maar dan op afspraak. Naast Zwolle heeft Van Mossel Kia tevens vestigingen in Amersfoort, Apeldoorn, Harderwijk en Hengelo. Kijk voor meer informatie ook op: www.kia-vanmossel.nl