Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Column: Valhelm hoofdzaak!

Een bekende slogan in de jaren zeventig toen een valhelm op een bromfiets opeens verplicht werd. Voor velen een reden om de bromfiets te laten staan toen er gekozen moest worden tussen een fatsoenlijk kapsel of snel op je werk of school te zijn. In 2019 lijkt zich weer een soortgelijke gebeurtenis te gaan voordoen. In Amsterdam is het al zover, de snorscooters moeten van het fietspad en de berijder moet verplicht een helm op. Maar of het in dit geval een bijdrage is aan de veiligheid van de snorscooter mogen we ons toch afvragen. Want officieel mag een snorscooter slechts 25 km per uur rijden. En daar wringt nu eigenlijk wel de schoen.

Want is het niet zo dat het merendeel van die snorscooters helemaal geen 25 km per uur rijdt, maar vaak wel het dubbele? En als je dan met snelheden van tegen de vijftig tussen de fietsers door manoeuvreert op het fietspad in een drukke stad, leidt dat meestal tot ergernissen en gevaarzetting voor fietsers op het fietspad. Een situatie die het stadsbestuur van Amsterdam ertoe heeft aangezet deze maatregel te nemen. Maar zou het niet eerlijker geweest zijn voor de snorscooterrijders, die zich wel netjes aan de wet hebben gehouden, dat er meer gehandhaafd zou zijn op die grote hoeveelheid overtreders met opgevoerde snorscooters? Nu zullen velen – net als in de jaren zeventig – afhaken op het feit dat ze met 25 km per uur en met een helm op, op de weg moeten rijden. Slecht voor het kapsel en slecht voor je eigen veiligheid. Om nog maar niet te denken aan scooterwinkels die dit gaan merken in de verkopen. Soms kun je een (stads)bestuurder niet zo goed begrijpen.

Pieter Hof