Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Toyota blijft hybride-koploper met nieuwe RAV4

Het is steeds vaker niet meer een kwestie óf er een hybride variant van een model uitkomt, maar eerder wannéér. Elektrisch rijden nam de afgelopen jaren al een ware vlucht in Nederland. Zowel bij de volledig elektrische plug-in modellen als de hybrides die het beste van twee werelden combineren: het gemak van een verbrandingsmotor wanneer het nodig is en het duurzame van een elektrische aandrijflijn. Toyota brengt deze maand de nieuwe RAV4 op de markt, die natúúrlijk ook als hybride leverbaar is.

De nieuwe Toyota RAV4 is gemaakt om op te vallen aldus het merk. De strak gelijnde SUV is vanaf 19 januari in de showrooms te bewonderen. Zowel met de 2.0 VVT-IE motoropties (handgeschakeld of variabele transmissie) of als innovatieve hybride met 2.5 Hybrid Automaat in twee- of vierwielaandrijving. Wij testen deze keer de eerste hybride.

Radicaal
Toyota’s ontwerpafdeling presenteerde afgelopen jaar de opmerkelijk gelijnde RAV4. Deze kreeg een verrassend nieuw uiterlijk vergeleken met de vorige modellen. De klassieke RAV4 van de vroege 2000’s had een speels uiterlijk met zijn plastic bumpers en designelementen; door de jaren heen is het design steeds zakelijker geworden. Het nieuwste ontwerp kreeg dan ook een echt premium gevoel; Met mooie strakke hoeken en mooi vlakgebruik heeft hij een wat futuristisch uiterlijk waar de kenner ook nog wat Lexus-achtige trekken in ontdekt. De mooie design LED-koplampen en unieke achterlichten geven hem een herkenbare signatuur. De vijfde generatie groeide fysiek mee in alle richtingen; het is dan ook de ruimste RAV4 tot nu toe. Passagiers genieten van meer comfort en meer ruimte voor spullen. Zo is de kofferbak met 733 liter ruim 79 liter groter dan in het vorige model.

Mooi platform
De RAV4 kreeg ook van binnen een volledige facelift. Dankzij het nieuwe TNGA-platform genieten de bestuurder en bijrijder van een nog beter uitzicht op de weg. Een aangenaam hoge zitpositie met comfortabele stoelen. Achterpassagiers hebben voldoende schouder- en beenruimte om de tijd comfortabel door te brengen. Het interieur kreeg een slimme indeling en premium afwerking met volop innovatieve technologie, zowel zichtbaar als onzichtbaar. De instap Comfort-editie komt al zeer compleet met elektrisch bedienbare ramen, stuurwiel met audio- en telefoonbediening, airconditioning, airbags overal en Toyota Safety Sense 2 met onder meer adaptieve cruisecontrol, voetgangerdetectie en meer preventieve veiligheidssystemen.

Hybride-voordelen
Zoals gezegd testen we de hybride van de RAV4. Toyota introduceerde de hybride als motoroptie in 2016. Het bleek een geliefde optie en ook bij de voorbestellingen blijkt 85 procent van de Europese kopers te kiezen voor een hybride. De overige gaan voor de 2.0 liter benzinemotor. Diesels zijn er niet meer. De hybride aandrijflijn is krachtiger en zuiniger dan de vorige RAV4. De 2,5 liter benzinemotor en elektromotor zijn met een gecombineerd vermogen van 218 PK. Het gecombineerde brandstofverbruik is 4,5 liter per 100 kilometer met een lage 102 gram per kilometer aan CO2-emissie. Een hybride heeft mooie voordelen voor de gemiddelde rijder. Bij lage snelheden schakelt de benzinemotor automatisch over op de elektromotor. Zo kunt u fluisterstil vertrekken en arriveren. Dankzij de automaat is het ook aangenaam makkelijk en comfortabel rijden, ongeacht de krachtbron. Door de elektrische ondersteuning verbruikt de auto minder brandstof en ook het onderhoud is economischer. Afhankelijk van uw rijstijl schakelen de motoren zichzelf aan of uit om zo een goede balans tussen prestaties en verbruik te garanderen. De lagere emissies die zo ontstaan zijn ook een steeds belangrijkere afweging. Zo worden milieu-normen in binnensteden steeds strikter. Een auto met een zeer lage uitstoot blijft vrijwel overal welkom de komende jaren.

Hoge klanttevredenheid
Toyota is sinds 1997 marktleider op het gebied van hybride modellen. Dit resulteert dus niet alleen in een hoge klanttevredenheid, maar ook een grotere, positieve promotie van duurzame mobiliteit. Klanten die een proefrit maken met een hybride Toyota waarderen de proefrit gemiddeld met het rapportcijfer 8,7. De technologie is tegenwoordig zeer transparant: het heeft merkbare voordelen zonder de kanttekeningen die de eerste generaties hybride hadden.

Pluspunten:
+ Ruimer dan zijn voorganger
+ Duurzaam én flexibel
+ Hoog niveau afwerking
+ Zeer capabel platform

Prijzen:
De Toyota RAV4 is als hybride leverbaar vanaf:

Comfort: 39.995 euro
Active: 41.495 euro
First Edition: 44.495 euro
Stijl: 46.295 euro
Bi-Tone: 47.295 euro
Executive: 48.295 euro

Uitvoeringen
De nieuwe kopers hebben veel te kiezen met de nieuwe RAV4. Deze is nu leverbaar in een viertal edities, beginnend bij de Comfort-editie die begint bij 34.995 euro voor de benzineversie en vanaf 35.995 euro voor de hybride. De Active editie is leverbaar vanaf 36.995 euro voor de benzine, 41.495 euro voor de hybride. Deze voegt stijlelementen aan het interieur en exterieur toe, maar ook een uitgebreider multimediasysteem. De First Edition begint bij 39.995 voor benzine en 44.495 voor de voorwielaangedreven hybride of 47.695 voor de vierwielaangedreven hybride. De Style editie staat klaar vanaf 41.995 euro voor benzine, 46.295 euro voor de voorwiel-hybride en 49.495 euro voor de vierwieler. First en Style voegen onder meer privacy glass, de smart view mirror en navigatie toe, evenals specifieke stijlopties. De Bi-Tone editie start bij 47.295 euro voor benzine, 47.295 voor de voorwiel-hybride en 50.499 euro voor de vierwieler. Deze editie kenmerkt zich door zwart metallic accenten aan de buitenkant en zwart Alcantara met blauwe accenten in het interieur. De meest complete Executive-editie begint bij 46.295 euro voor benzine, 48.295 voor de voorwiel-hybride en 51.495 euro voor de vierwieler. Hier zien we als toegevoegde opties onder meer chromen handgrepen, LED-projectie koplampen, een draadloze telefoonoplader, verlichte bekerhouders, extra opbergvakken en een bestuurdersstoel met geheugen.