Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Over 10 jaar rijden we in een…

TWENTE – Zegt u het maar. Een beetje zichzelf respecterend autojournalist ventileert er met graagte een mening over. Maar niemand die met zekerheid kan zeggen of we tegen die tijd nog op benzine rijden, de straten vol staan met laadpalen of dat waterstof het gaat maken als alternatief.

De autowereld is volop in beweging rondom dit vraagstuk. In China, daar waar we de volgende grote stap in de automotive branche verwachten, worden alle pijlen op elektrisch gericht en worden en masse nieuwe fabrieken opgetuigd om aan de massaproductie van elektrische voertuigen (kortweg EV’s) te beginnen. In Japan zijn de kaarten verdeeld. Toyota loopt al jaren voorop sinds ze de Prius hebben geïntroduceerd, Nissan volgt, maar Mazda komt waarschijnlijk pas in dit jaar met een elektrische auto. De Koreanen zetten ook vol in op elektrisch. Merken als Hyundai en Kia zijn net als de Chinezen al langer overstag. Over Tesla hoeven we het niet te hebben en ook de grote Europese merken gaan over op elektrisch. De autowereld is in die zin wel om, maar of het de echte doorbraak gaat worden? Het aandeel EV’s op de weg is nog steeds beperkt.

En dan is er natuurlijk nog waterstof dat CO2-vrij is en naar verluidt geen schadelijke uitstoot kent. Maar ook daar hoor je tegenstrijdige berichten over. Het omzetten naar waterstof kost namelijk ook energie, dus ben je toch weer afhankelijk van fossiele brandstoffen, zon- of windenergie. En als het om tegenstrijdige berichten gaat, de productie van EV’s kent zelfs een zware belasting op het milieu. Een gemiddelde Tesla heeft 8 tot 10 jaar nodig om wat productie betreft CO2 neutraal te worden. Daarnaast wordt een deel van de elektriciteit waarop EV’s rijden nog steeds gewonnen uit kolencentrales. Laat ik duidelijk zijn, de fossiele brandstoffen raken op den duur op en we zullen t.z.t. over moeten naar andere brandstoffen, maar wat dat dan zal zijn, ik durf het niet te voorspellen. Wat ik wel durf te voorspellen is dat we in 2030 vast nog wel op benzine en misschien zelfs op diesel rijden.

Auteur:
Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV. Facebook.com/twentsesaabvrienden en Facebook.com/HAVmedia